Att mötas över traditionsgränser - interreligiöst retreat i Hjällbo kyrka

Så var det novembermörker och Göteborgsgrå himmel igen och återigen har vi samlats i källaren till Hjällbo kyrka. Förra året anordnade jag tillsammans med Annika Spalde och Lisa Westberg ett interreligiöst retreat i tystnad kring temat "Icke-våld i vår vardag, ett möte mellan buddhistisk och kristen tradition". Detta året var det jag och Lisa Westberg som stod som värdar. Lisa Westberg är präst i Svenska Kyrkan och verksam i Hjällbo och jag kommer från Göteborg Zen Center där jag fungerar som sanghaledare. Årets tema var "Av jord är vi komna...."
I år var vi deltagare från Hjällbo församling, Göteborg Zen Center, Rosensanghan, Triratna, Mariefreds församling och andra med lösare buddhistisk eller kristen anknytning. Under helgen höll deltagarna tystnad och grundstommen i schemat var tyst meditation. Vi gjorde även yoga, lyssnade på dharmatal, gick en pilgrimsvandring i Hjällbo och deltog i mässan på söndagen.
Så här efteråt så är jag fortfarande tagen över den gemenskap och intimitet som uppstår i tystnaden - oavsett var vi har våra rötter. I tystnaden är det som om vi transcenderar de ytliga skillnaderna och möts bortom och igenom allt det där.


För mig var det en stark praktik av gemenskap och att sträcka mig bortom det kalla och inskräkta Vi-Dom-tänkandet som det är så lätt att fastna i. Jag känner en stor tacksamhet för alla som deltog och byggde detta retreat och denna gemenskap med sin närvaro.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mellanrum

Återhämtning

Psykisk ohälsa och praktik - del 1